activiteiten

broodjes bakken – kort (alle groepen)

de kinderen bakken hun eigen broodje op een stok boven een kampvuur en eten ‘m op met stroop of poedersuiker.

 

waterbeestjes – kort (alle groepen

met een schepnet & loeppot gaan de kinderen op onderzoek en ontdekken welke beestjes er in de sloot leven.

 

kriebelbeestjes (vanaf groep 3)

de kinderen gaan met een insectenstofzuiger & loeppot op onderzoek om te kijken welke kriebelbeestjes er allemaal op jeugdland leven. daarnaast zoeken ze op het terrein naar materialen om hun eigen insecten-hut te maken die ze daarna mee naar huis kunnen nemen.

 

wilde soep (vanaf groep 3)

de kinderen gaan op expeditie over het terrein op zoek naar groenten, eetbare planten en kruiden. in een grote ketel boven het vuur koken ze hier de lekkerste wilde soep van die ze daarna opeten met zelfgebakken broodjes met – natuurlijk ook zelfgemaakte – kruidenboter.

 

bloemenkoekjes & kruidenthee (vanaf groep 3)

op eetbaar eiland, onze grote moestuin, bakken de kinderen de lekkerste én mooiste koekjes. eerst maken ze het deeg en vervolgens mogen ze zelf kruiden en eetbare bloemen plukken om de koekjes te versieren. als de koekjes in de oven zitten stellen ze hun eigen verse kruidenthee samen, die daarna natuurlijk gedronken wordt met een versgebakken koekje erbij.

 

hutten bouwen deluxe (vanaf groep 3)

van een professionele huttenbouwer leren de kinderen alles over het veilig gebruiken van gereedschap en het bouwen van een stevige hut. ze gaan vervolgens samen aan de slag om de mooiste hut te timmeren.

 

skelterlab (vanaf groep 3)

onder begeleiding van een ervaren skelterbouwer sleutelen en timmeren de kinderen aan skelters om ze nog beter, mooier en sneller te maken. vervolgens worden de skelters getest tijdens een spannende race op het skelterparcours.

 

raket schieten (vanaf groep 3)

van een lege petfles maken de kinderen hun eigen H2O-raket die ze daarna afschieten met onze speciale raket-schiet-installatie.

 

archery tag (vanaf groep 6)

archery tag lijkt het meest op een kruising tussen trefbal en paintball, maar dan met pijl en boog. doordat de pijlen zijn uitgerust met speciale foam-tops kan het spel gespeeld worden zonder pijn of blauwe plekken. om het gezicht te beschermen werken we met hoge kwaliteit full-face maskers. archery tag is een wedstrijd tussen 2 teams waarbij de kinderen in beweging moeten blijven, niet alleen om zichzelf te beschermen maar ook om pijlen te bemachtigen om weer ten aanval te kunnen gaan.

boogschieten (vanaf groep 5)

met lichtgewicht bogen oefenen de kinderen eerst met schieten op verschillende targets. daarna zijn er verschillende spelvormen mogelijk waarbij er tegen elkaar gestreden kan worden.

 

gps (vanaf groep 4)

de gps speurtocht vindt plaats op het hele terrein. met behulp van een gps-apparaat moeten de kinderen verschillende plekken zien te vinden. op elke plek moeten ze een opdracht maken, een vraag beantwoorden of een symbool ontcijferen. ze hebben ook elkaar nodig om zo snel mogelijk tot de oplossing te komen.

 

teambuilding games (vanaf groep 5)

deze activiteit bestaat uit verschillende onderdelen waarbij samenwerken, leiderschap en onderling vertrouwen centraal staan. het zijn originele spellen, met basismaterialen, die alleen succesvol te volbrengen zijn als er wordt samengewerkt. de spellen hebben de focus op het groepsproces.

 

vlotbouwen (vanaf groep 6)

vlotbouwen is een wedstrijd tussen 2 teams. de frames zijn alvast gemaakt. de kinderen moeten zo snel mogelijk 4 tonnen onder de frames bevestigen, daarna met het vlot en alle teamleden om een boei heen varen en tenslotte de vlotten weer ontmantelen. het is een spannende race waarbij samenwerken centraal staat.

 

raften (vanaf groep 5)

de kinderen krijgen allemaal een peddel en gaan in een raft het nieuwe diep op. om de raft de juiste koers te laten varen zullen ze goed moeten samenwerken. ze maken een leuke tocht en doen verschillende opdrachten.

 

kajakken (vanaf groep 7)

de kinderen gaan in een eenpersoons kajak het nieuwe diep op. eerst krijgen ze een uitleg van de techniek. daarna maken ze een tocht en doen leuke opdrachten, waaronder vlotjes maken en oversteken.

 

sup (vanaf groep 6)

sup, oftewel ​stand up paddling, i​s staand peddelen op een surfplank. kinderen krijgen per tweetal een sup-board en leren door leuke spellen eerst hun balans op het board te bewaren. daarna oefenen ze met peddelen om vervolgens een spannende estafette race te houden.